Saturday 27 August 2016

Misleading advertising book celebrity along with Builder/seller

Dear all consumers if you have booked flat by watching or reading add and any celebrity advertised it and found that the project and flats are not as advertised and it's misleading advertisement then you can book that celebrity alongwith builder developer under new amended Consumer Protection  Act.

*Celebrity may be from Film, Politics or even an  NGO/person working for consumer protection*

Government yes to new Bill: Ads that mislead can land celebs in jail

http://indianexpress.com/article/india/india-news-india/government-yes-to-new-bill-ads-that-mislead-can-land-celebs-in-jail-2999898/

Shared via The Indian Express Android App

Friday 26 August 2016

Save life of 10 old age people

To
Shri Devendra Fadanavis
Chief Minister
Maharashtra
Mumbai 400032.

Subject:Save life of 10 Old People's having age between 80 to 95 at Shantiniketan Chariteble Trust located at Khed Shivapur

Respected Sir,

Please find enclosed complaint of ten  old age people's. All these people have paid around 25 Lakh rupees each to Shri Ajay Govind Bhute (Ph.9370034577/7030892220)
Mr Bhute formed a trust having name Shantiniketan Chariteble Foundation.  And given attractive advertisement for old age home at village Gautdara, near Khed Shivapur Tal Haveli District Pune Pin 412205.
He has not provided basic needs like medical facility to these old people's. Last year four old people's died due to lack of medical facilities. Now remaining 10 old people's are facing serious problem. He Is demanding further money from them and he instructed them to vacate the old age home on or before 30 Aug 2016. He is not refunding there 25 Lakh rupees and simply asking them to vacate. 2 days back light was disconnected and after payment of Rs 50000 it has been restored.  This old age home is 3 km inside the road and no proper approach road is there. Old people's are suffering from blood pressure, sugar and heart problems. Mr Bhute has asked workers also to leave the Old age home. Hence all the old people's are help less. Mr. Ajay Bhute is a builder and more than 200 cases are registered on his name and court directed to pay compensation but he is not paying compensation to consumers as per judgement. He Is simply making contempt of court.
And now these old people's don't have money to move.
So please intervein in the matter and take possession if this old age home as it's trust property and save all old aged people's.  We all  will become old and then we will also suffer like this.
Please save there life sir.

Thanking you
Yours faithfully
Vijay Sagar
Akhil Bhartiya Grahak Panchayat Pune

9422502315

Friday 12 August 2016

Night life कायदा, पोलीस व शासन

महाराष्ट्र सरकारने काल 12 ऑगस्ट 2016 रोजी पुणे तसेच नागपूर येथे मुंबई, ठाणे प्रमाणे हाॅटेल तसेच बार रात्री दिड पर्यंत ऊघडे ठेवणेस परवानगी दिली आहे. यावरून आपण परदेशातील अनुकरण करत आहोत व काही प्रमाणात त्याची गरज पण आहे.

पण आजच विमान नगर परीसरात बेकायदेशीर रीत्या पहाटे पर्यंत हॉटेल्स, बार व पब ऊघडे असतात त्यामुळे सामान्य माणसाला तरूण, दंगेखोर, गुंड व पैशाचा माज असलेल्या लोकांमुळे त्रास होतो ही पण बातमी आली आहे. महिलांना त्रास होत आहे.

अशा परिस्थितीस केवळ सरकार आणि प्रशासन जबाबदार आहे.  कारण सर्व नागरिकांना समान अधिकार आहेत पण आपल्या वागण्याचा त्रास ईतर नागरिकांना होवू नये हे लोक विसरतात.

तसेच सामान्य माणसाला न्याय मिळवून देण्यासाठी पोलीस ठाण्यात तक्रार नोंदवून घेतली जात नाही त्यामुळे अशी प्रवृत्ती वाढली आहे. केवळ निर्भया केस सारखी केस झालेवर मलमपट्टी लाऊन ऊपयोग नाही.

परदेशातील कायदेशीर कारवाईची तसेच वेळेत न्याय मिळवून देण्यासाठीची पध्दतीचा पण अंगीकार करणेची अवश्यकता आहे.

पण सरकार तसेच सर्रासपणे सर्व राजकीय पक्षांनी एकत्र येऊन फक्त सामान्य माणसालाच कायद्याची तंबी द्यायची व गुंड व धनदांडगे यांना मोकळे सोडायचे धोरण ठरवले आहे.

भ्रष्टाचार करून भुजबळांसारखे राजकारणी,पोलीस अधिकारी हे पुढच्या सत्तर पिढ्या बसून खातील एवढी माया जमवून बसले आहेत व लाखात एक माणूस पकडला जातो तोही केवळ इतरांना वाटून खात नाही अथवा राजकारणात डोईजड झाला आहे म्हणून.

माय बाप सरकारने आता वेळ वाया न घालवता  कायद्याची कडक अंमलबजावणी सुरू करावी व खुशाल नाईट लाईफ सुरू करावी अन्यथा सामान्य माणूस जागा होऊन सरकारला जाग आणेल. मागे न्यायालयात व ईतर ठीकाणी समाजाने एकत्र येऊन गुंडांना कायदा हातात घेऊन मारले आहे कारण सामान्य माणसाला कायद्याने न्याय मिळत नाही असे वाटते आहे. कायद्यावरचा विश्वास उडाला आहे.

Saturday 6 August 2016

Medicine purchase precautions

Purchase of medicines
Writer  वसुंधरा देवधर
(लेखिका मुंबई ग्राहक पंचायतीत शिक्षण विभागाच्या प्रमुख आहेत.)

औषधांच्या दुकानात आपल्याला जावंच लागतं. आपल्या देशात अनेक औषधांच्या दुकानांमध्ये आइस्क्रीमपासून जीवरक्षक औषधांपर्यंत खूप साऱ्या गोष्टी मिळतात. त्याचे नावच अनेकदा ‘मेडिकल आणि जनरल स्टोअर्स’ असं असतं. पण एक ग्राहक म्हणून आपल्याला हे माहीतच असायला हवं की सामान्य दुकानांमध्ये आणि मेडिकल स्टोअरमध्ये फरक असतो. या फरकाचं भान दुकानदारांपासून ग्राहकांपर्यंत सर्वांनाच असायला हवं. 

मेडिकल म्हणजे औषध विक्रीचा व्यवसाय करण्याचा परवाना. तो असा कोणालाही मिळत नाही. त्यासाठी फार्मसी म्हणजे औषधनिर्माणशास्त्रातील निदान पदविका तरी असावी लागते. ही पात्रता असेल त्याच व्यक्तीला औषधं विकता येतात. इतकंच नव्हे, तर मेडिकल स्टोअरमध्ये ते सकाळी उघडल्यापासून रात्री बंद करेपर्यंत फार्मासिस्ट हजर असलाच पाहिजे, असा नियम आहे. याचं मुख्य कारण असं की सर्वसामान्य ग्राहकाला/ रुग्णाला/त्याच्या नातेवाइकाला औषध खरेदी करताना काही शंका असेल, ते कसं घ्यावं याबाबत जर अडचण आली तर तिचं निवारण फार्मासिस्टनं करणं अपेक्षित असतं. औषधांची नावं, त्यावरील माहिती, ते कसं द्यावं, कधी घ्यावं/ घेऊ नये याबाबतची माहिती ग्राहकाला समजेल अशा भाषेत सांगणं, ही फार्मासिस्टची जबाबदारी असते. मात्र आपण अशी माहिती औषधाच्या दुकानात विचारू शकतो, हेच अनेक ग्राहकांना माहीत नसतं. ज्यांना हे माहीत आहे, त्यापैकी कुणी ‘इथे फार्मासिस्ट कोण आहे?’ असा प्रश्न केल्याक्षणी सर्वसामान्यपणे तीव्र प्रतिक्रिया येते. त्यामध्ये ‘तुम्ही कोण?’ ‘कशाला हवाय फार्मासिस्ट’, ‘जेवायला गेलाय/चहाला गेलाय,’ ‘औषध मिळालं ना?’ अशी अनेक उत्तरं ऐकायला येतात. ‘फार्मासिस्ट मी आहे’, असं उत्तर क्वचितच एखाद्याला मिळतं!

फार्मासिस्टची सेवा मेडिकल स्टोअरमध्ये असायलाच हवी, याबाबत ग्राहक आग्रही सोडा, जागरूकही नाहीयेत. आपण जी औषधे खरेदी करतोय त्यांच्या किमतीत या सेवेचं मूल्य अंतर्भूत आहे, हे पण ग्राहकांना माहीत नसतं. म्हणजे वर्षानुवर्षे ग्राहक या सेवेचं मूल्य देतोय पण सेवा मागत नाही. ती द्यायला आपण बांधील आहोत, याची जाणीवही मेडिकल स्टोअरच्या चालकांना नाही.

यासंदर्भात जाणीव करून देण्याचा प्रयत्न ऋऊअ तर्फे झाला तो २०१३ मध्ये. त्यावेळी १७ ते २५ जूनदरम्यान औषध विक्री व्यावसायिकांनी तमाम ग्राहक जगताला, पर्यायानं रुग्णांना वेठीला धरण्याचा प्रयत्न केला. अखंडपणे घ्यावी लागणारी औषधं हळूहळू बाजारातून दिसेनाशी होऊ लागली होती व अखेर तत्कालीन मुख्यमंत्री पृथ्वीराज चव्हाण यांना हस्तक्षेप करावा लागला होता. याची आठवण करून देण्याचं कारण एवढंच की, औषध खरेदीबाबत ग्राहक म्हणून आपले जे हक्क आहेत ते आपण कधीच न बजावल्यानं किंवा आपणास माहीत नसल्यानं त्यावेळी विक्रेता संघ अधिकाधिक आक्रमक होऊ शकला. शिवाय याबाबतीतला हलगर्जीपणा केल्यास तो रुग्णाला किती त्रासदायक व सर्वार्थानं महाग पडू शकतो, याविषयी गांभीर्याने विचार व्हायला हवाय, याचीही जाणीव दिसत नाही. 

अशा परिस्थितीत ग्राहकांनीच थोडं जागरूक असायला हवं. ग्राहकांची जागरूकताच औषध विक्रीच्या क्षेत्रातला बेजबाबदारपणा दूर करणारं मुख्य औषध आहे. 

औषधं खरेदी करताना  असं होतं का?

१) डॉक्टरांच्या प्रिस्क्रिप्शनपेक्षा वेगळं, पण तसंच (असं दुकानदारानं सांगितलं म्हणून!) औषध आपण विना तक्रार घेतो.

२) आपण बिलाचा आग्रह धरीत नाही. एखाद्या ग्राहकानं बिल मागितल्यास दुकानदार ताटकळत उभे ठेवतो.

३) जुन्या प्रिस्क्रिप्शनवर औषधं विकणं चुकीचं आहेच, तरी दुकानदार देतात. आपण ग्राहकही तसे करण्यास दुकानदाराला भाग पाडतो आणि त्यामुळे चुकीची प्रथा चालू ठेवतो.

४) औषध घेताना एक्सस्पायरी डेट बघावी. दुकानदारानं दिलेलं औषध प्रिस्क्रिप्शननुसारच आहे ना याची खातरजमा करावी. ते आपण करतो का?

५) पॅकिंग व्यवस्थित आहे ना, ते खराब झालेलं नाही ना, हेही तपासून घ्यावं.

६) तीव्र परिणाम करणारी औषधं स्टिरॉईड्स इ. प्रिस्क्रिप्शनशिवाय मागणं, आपण स्वत:च विकत घेणं हे आरोग्यासाठी हानिकारक ठरू शकतं याची पुरेशी जाणीव ग्राहकांना असायलाच हवी. 

७) आरोग्य सेवा व औषधांच्या किमती वाढत असल्यानं डॉक्टरांकडे न जाता औषधाच्या दुकानात जाऊन त्यांना आपला आजार सांगून औषधाच्या दुकानातून थेट औषधे घेणं असं घडू शकतं, घडत आहे, पण हे चुकीचं आहे.

८) जागतिक आरोग्य संघटनेनं म्हटल्यानुसार जगभरातील एकूण औषध व्यवहारांपैकी ५० टक्के म्हणजे निम्मी औषधं योग्य प्रकारे वापरली जात नाहीत. औषधं हे इतक्या सहजपणे घेण्यासारखी गोष्ट नाही. म्हणून ग्राहकांनी औषध खरेदी करताना स्वत: जागरूक राहावं. चुकीच्या प्रथांना प्रोत्साहन देऊ नये.

 

Friday 5 August 2016

Measure area of flat builder

Have you measured your flat?

We all Akhil Bhartiya Grahak Panchayat activist always ask visiting  consumers to measure your flat carpet area

Sushant Dhumak booked flat  in a project of one builder from Pune

He found that area of flat is not as per agreement hence measured himself and found less area. Hence he made complaint against builder for deficiency in carpet area to Legal metrology department ( वजन माप विभाग ) After inspecting the flat when they found the carpet area less by almost 45 Sq.ft. They filed a panchnama and sealed the flat in presence of Lushlife Sales VP and Technical manager and other members.After 6 month, as per their laws when the builder refused to compound the case, the State filed a case against the builder in the Cantonment Court, M.G Road Pune.

In Nashik also builders are giving Less area than agreement. One of the flat purchaser made complaint to Consumer Forum about it and forum ordered to pay Compensation. Nashik corporation also issued notice to builder for less area. In corporations sanctioned plan Area is less and in agreement and brochers area is more this way builders and architects cheating Consumers as well as Govt. 

Hence We अखिल भारतीय ग्राहक पंचायत Request all flat purchasers to measure area of your flat even possession of flat has been taken few years back then also we can make complaint to Legal Metrology department and also we can file FIR against builder for giving less area. 

Measuring Carpet Area of Flat is very simple. Measure internal dimensions of every room including WC And bathroom and make addition and compare with agreement and brocher.  Also check sanction plan of corporation. 

We also appeal Pune Municipal Corporation, Pimpri Chichwad Municipal Corporation and Pune Metropolitan Regional Corporation to take action as per Commissioner of Nashik Municipal Corporation And protect consumers from such builders.

For Further information related to all problems of Flat society please visit 

Akhil Bhartiya Grahak Panchayat

634 Sadashiv Peth Kumthekar Road

Above WANI shop. Fadtare Chowk Pune 30

Every Monday Wednesday And Friday between 1730 to 1930 hrs


एॅड, विज्ञापन, colgate builder advertise

मेरे प्यारे ग्राहक मित्रो फसाने वाले अॅडव्हर्टाईजमेंट /जाहीरात /विज्ञापन से बचे.
अब ये कोल्गेट का 1985 की विज्ञापन  देखिये ईसमे कोयला और नमक जैसे खूरदूरे वस्तू से दात साफ करनेसे आपके दातो को नुकसान पहुंच सकता है कहा जाता था. क्योंकी 1985 मे हम भारतीय लोग सुखे गोबर को जला कर ऊसकी राख को सिल्वटकेऊपर बेलनसे( रगडके) बारीक करके स्वच्छ वस्र से छानके ऊसमे नमक, कपूर, लवंग, बभूलकी साल इत्यादी पीसकर दालते थे और ऊसको एक शिसेमे भरके रखते थे. मगर अपनी पेस्ट और पावडर बेचने के लीये कोल्गेट ऐसी एॅड देता था.
वही कोल्गेट अब टूथपेस्ट मे नमक, कोयला और लवंग है क्या कह रहा है.

ऐसाही सस्ते घरके एॅड बिल्डर लोग दे रहे है ऊसमे नो हप्ता, नो बॅज, 0% बॅज, रेट कम, जादा अॅमीनीटीज, वगैर एॅड कर रहे है.
कृपया जो बिल्डर जादा एॅड कर रहा है ऊससे सावधान रहे.

Thursday 4 August 2016

Service tax

FORMAT OF LETTER FOR ASKING REFUND OF SERVICETAX

From :

Name and Address of flat Purchaser 

To, 

..... Name and address of builder 

Sub. :  Refund of Service Tax. 

Ref.  :  Delhi High Court Judgement dt. 3rd June,

2016 in the case of Suresh Kumar Bansal V/s. UOI (WP 2235/2011) 

Dear Sir, 

I / we have purchased flat in your project situated at________ vide registered agreement which is duly registered in the Office of Sub Registrar at Haveli No. ____ at Serial No. _________/___________. You
have collected amount of Rs. __________ towards service tax
against the said flat from us. However at the background of
verdict passed by Delhi High Court as referred above it has
become crystal clear that flat Purchasers are not entitled
to pay the service tax. Hence it is my / our humble request
to refund the amount collected by you towards service tax
along with 6% interest within 15 days.

If you have deposited in service tax department then please
provide me Govt receipt and proof of payment you have made
to Govt. 

Looking forward for prompt action in the interest natural
justice and expecting reply/refund within 15 days! 

Thanking you! 

With regards, 

      Sd/-
Date......

(Please give it on plain paper and send it by speed post
keep one copy with you and proof of dispatch or
acknowledgment. After receipt of reply and proof of
payment   from builder to Govt write similar
letter stating Delhi High Court order reference and ask
refund
Note : 
1.As on today no Govt Circular or orders published to not to
accept service tax hence builders will ask service tax which
is not illegal but if you have taken possession then go
ahead and ask service tax. Maximum service tax is 4.5% and
not more than that. If your builder is asking more and also
asking interest then make complaint to service tax
department of central Govt.  

2. Service tax is central govt tax so based on order passed
by Delhi High Court you can ask refund in any state of
India.  If Central Government gos to Supreme Court
against Delhi HC order then based on SC judgment we must
act. 

For guidance related to builders 
a. Non formation of society 
b. Delay in possession 
c. Collection of more amount for
( light meter More than 10000)
(Soc formation More than 1000)
d. Illegal sale of parking ( as per supreme court verdict
sale of parking is illegal)
e. Compulsory sale of club membership, 
f. Collection of Infrastructure charges 
g. Non providing amenities 
h. Not performing sale deed 

Pl do come to Akhil Bhartiya Grahak Panchayat Pune
634, Sadashiv Peth, Kumthekar Road, Pune 411030

Every Monday, Wednesday and Friday
Between 1745 to 1945 hrs.
Ph. 02024460707
Free guidance